مرتضی جوهری
بن گوریون در ابتدا وقتی موساد را تأسیس کرد، به تمامی مقامات دستور داد این سازمان کاملاً مخفی بماند و از نام بردن، معرفی کردن یا هر چیزی که باعث افشای وجود آن می شود، خودداری کنند. به همین دلیل بود که تا سال ها پس از شکل گیری، هیچ کس از وجود موساد خبر نداشت. همین مرموز بودن و مخفی ماندن بود که دست آنها را باز گذاشت تا هر کاری که لازم است برای رسیدن به مقاصد خود انجام دهند؛ بدون اینکه از جایی یا کسی برای اجرای
عملیات های خود اجازه بگیرند. در واقع امروز نیز تا حدودی همین رویه را دنبال می کنند و تمامی فعالیت ها از جمع آوری اطلاعات و برقراری امنیت تا عملیات های
نظامی را موساد به تنهایی و حتی گاهی بدون هماهنگی با مقامات عالی رتبه رژیم صهیونیستی انجام می دهد.
در ایالات متحده گروه های عملیات ویژه زیر نظر ستاد فرماندهی مشترک عملیات ویژه یا ارتش خدمت می کنند. به عنوان مثال، سازمان سیا اجرای عملیات های نظامی و ویژه خود را به عهده این ستاد می گذارد. اما در اسرائیل گروه های عملیات ویژه و فعالیت های مرتبط با آن به طور مستقیم زیر نظر موساد هستند و بخشی از این سازمان به شمار می روند. به همین دلیل است که عملیات های جاسوسی و ترور را بدون نظارت یا اجازه مقام های نظامی یا سیاسی کشورشان بی وقفه انجام می دهند. این سازمان به معنای واقعی یک قلمرو تاریک، ناشناخته و غیرقابل پیش بینی دارد که هر لحظه باید منتظر یک اتفاق غیرقابل تصور و هولناک از جانب اعضای آن بود؛ مانند تونل وحشتی که در تاریکی وهم آلودش ناگهان هیولایی ترسناک ظاهر می شود. اما چرا این سازمان اقدامات و واکنش های غیرمنتظره و گاهی حتی بدون دلیل خاص از خود نشان می دهد؟
اینها هم از مواردی هستند که از ترس ها و ضعف های رژیم صهیونیستی سرچشمه می گیرد. در کتاب تلمود آمده است: «اگر کسی قصد جانت را داشت یا تو را تهدید به مرگ کرد، تو زودتر اقدام کن و او را بکش». به این دلیل است که صهیونیست ها کارهای غیر منتظره ای انجام می دهند که باعث تعجب همگان می شود؛ چراکه دلیلی برای کارشان نمی توان پیدا کرد. فقط کافی است سنگی از روی زمین برداشته شود تا صهیونیست ها بدون دلیل نگران شده و تصور کنند به طرف آنها پرتاب خواهد شد. به همین سبب اکثرا بدون دلیل و مدرک اقدام به ترور و کشتار دیگران می کنند؛ همانند بوکسورها که عقیده دارند در رینگ و شروع مبارزه هر کس مشت اول را بزند، برنده است.
رونن برگمن (Ronen Bergman) روزنامه نگار و نویسنده اسرائیلی که در زمینه تحلیل مسائل امنیتی و نظامی فعالیت دارد، کتابی با عنوان «برخیز و اول تو بکش» (Rise and Kill First) نوشته است. در ادامه بحث پیرامون موساد، به مطالب این کتاب هم اشاره خواهیم کرد. برگمن برای نوشتن کتاب خود با بسیاری از فرماندهان و مأموران ارشد سابق موساد گفتگو و مشورت کرده است. هر چند مطالب این کتاب برگرفته از عملیات ها و اتفاقاتی است که سال ها پیش رخ
داده اند و موساد هر ۱۰ تا ۱۵ سال رویه خود را تغییر می دهد اما خواندن آن برای علاقه مندان می تواند جالب باشد.
ادامه دارد...
شما چه نظری دارید؟